podatek cukrowy: wysypywanie cukru z puszki po napoju

Podatek cukrowy uderzył po kieszeni Polaków?

Od stycznia 2021 w Polsce obowiązuje podatek cukrowy. Nowa opłata w większości przypadków została przerzucona na konsumentów. Poskutkowało to wzrostem cen napojów słodzonych. Głównym celem wprowadzenia podatku cukrowego było jednak zwiększenie świadomości Polaków na temat zdrowego odżywania. Czy faktycznie wyższe ceny skłoniły nas do wprowadzenie w życie zdrowszych nawyków żywieniowych? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej.

O podatku słów kilka

Podatek cukrowy obowiązuje w Polsce już od roku. Nową opłatą zostały objęte napoje zawierające cukier, słodziki czy kofeinę. To właśnie tego typu produkty wzięliśmy pod lupę. Analizując kilkaset tysięcy paragonów z kategorii „żywność” z ostatnich dwóch lat (2020-2021), sprawdziliśmy, jak nowa opłata wpłynęła na zachowania konsumentów. Co się okazało?

Takie podwyżki nam niestraszne?

Jak wynika z poniższych danych, jeszcze w pierwszym półroczu 2021 roku, pomimo wzrostu cen napojów słodzonych, ich sprzedaż utrzymała się na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie poprzedniego roku. W kolejnych miesiącach nastąpił jednak większy spadek zainteresowania tą kategorią produktów.

Co ciekawe, w 2021 roku wzrost popytu na słodkie napoje zauważalny był nie tylko w styczniu, ale też w kwietniu i maju. Możliwe więc, że Polacy nie chcą spędzać Wielkanocy oraz majówki bez słodkich napojów na stołach.

wykres dot. zakupu napojów słodzonych w Polsce przed i po wprowadzeniu podatku cukrowego

Biorąc pod uwagę średnią z całego 2021 roku, widać następującą tendencję: na paragonach konsumentów znajdowało się mniej pozycji ze słodkim napojem niż w roku 2020, kiedy to podatek cukrowy jeszcze nie obowiązywał.

Podatek cukrowy kontra inflacja

Jak się okazuje, dopiero galopująca inflacja najprawdopodobniej zmusiła nas do rozważniejszych zakupów. Idealnie obrazuje to porównanie danych z grudnia 2020 i 2021. To w tym miesiącu widać największy spadek na przestrzeni całego 2021 roku. Pomimo zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz Sylwestera, polscy konsumenci kupili wtedy aż o 25% mniej słodkich napojów niż w 2020 roku.

Biorąc pod uwagę znaczny wzrost zainteresowania gazetkami w naszej aplikacji właśnie w tym okresie, możemy przypuszczać, że Polacy szukając oszczędności przy rosnącej inflacji, rezygnowali w pierwszej kolejności z tego typu wydatków.

Jeśli i Ty coraz bardziej odczuwasz negatywne skutki inflacji, przeczytaj o prostych sposobach na oszczędzanie podczas zakupów spożywczych, pobierz za darmo PanaParagona i zacznij wprowadzać w życie te rady.

A jeśli szukasz pomysłów na niedrogie, ale smaczne i szybkie do przygotowania obiady dla całej rodziny, wpisz poniżej swój adres email. W ciągu kilku minut my wyślemy Ci damowy ebook z przepisami.

Przeczytaj

  • Ceny rogali świętomarcińskich 2023-2024: Tradycja, która kosztuje? 

    Ceny rogali świętomarcińskich 2023-2024: Tradycja, która kosztuje? 

  • System kaucyjny już niedługo w Polsce? Premier zapowiada zmiany 

    System kaucyjny już niedługo w Polsce? Premier zapowiada zmiany 

  • Wydatki na Wszystkich Świętych. Ile przeznaczamy na znicze, wkłady i chryzantemy?

    Wydatki na Wszystkich Świętych. Ile przeznaczamy na znicze, wkłady i chryzantemy?

PanParagon:
najlepsza aplikacja
do przechowywania paragonów
i wyszukiwania promocji