okladka-raportu-dot-czekolady

Najczęściej kupowane marki czekolad w Polsce

Jest znana na całym świecie, poprawia nastrój, kochają ją zarówno dzieci, jak i dorośli. Mowa oczywiście o… czekoladzie! Zastanawialiście się kiedyś, w jakich miesiącach w ciągu roku mamy największą słabość do tej słodkości? Albo które marki czekolad są najchętniej kupowane przez polskich konsumentów? Ile tabliczek zazwyczaj ląduje w koszyku zakupowym? Zobacz nasze najnowsze badanie! 

Najpopularniejsza czekolada – jak to sprawdziliśmy?

PanParagon to aplikacja do wyszukiwania promocji i przechowywania paragonów w formie elektronicznej. Spośród ponad miliona paragonów z kategorii „żywność”, wprowadzonych przez badanych użytkowników w okresie 12 miesięcy, wyodrębniliśmy te, na których znajdowała się czekolada w tabliczkach. Na tej podstawie sporządziliśmy raport, z którego płyną ciekawe wnioski.

Marki czekolad w Polsce 

Zacznijmy od tego, kto jest największym producentem czekolady w naszym kraju. Większość z nich jest w całości lub częściowo z kapitałem z zagranicy. Zaliczają się do nich Lotte Wedel (czekolady Wedel), Ferrero (czekolady premium Ferrero Rocher, Rafaello) i Mondelez (czekolada Milka, Alpen Gold , Toblerone). Firmy produkujące czekoladę w kraju z całkowicie polskim kapitałem to Terravita, Mieszko i Goplana.

Czy powyższe marki czekolad znalazły się w ścisłej czołówce najczęściej kupowanych tego typu słodkości w Polsce? Sprawdziliśmy to! 

Ranking marek czekolady w Polsce

To jakie czekolady uwielbiają Polacy pokazały nam paragony dodane do naszej aplikacji. Okazuje się, w ciągu ostatniego roku numerem jeden jest Milka, która stanowiła ponad 26 proc. naszych wyborów. Kolejne miejsca na podium należą do marek własnych Lidla (16,1 proc.) i Biedronki (14,6 proc.). W naszym zestawieniu TOP 10 najczęściej kupowanych marek czekolady znalazły się także: Wedel, Wawel, Ritter, Nussbeisser, Lindt, Schogetten oraz Merci.

Szczegóły prezentuje grafika poniżej.

najczęściej kupowane marki czekolad w Polsce wykres

Wiemy już, jakie są ulubione czekoladowe smaki Polaków. A czy zastanawialiście się które miesiące są najbardziej czekoladożerne w ciągu roku?

Tabliczka czekolady na święta i złą pogodę – kiedy kupujemy czekolady? 

Największe wzrosty w „czekoladowych zakupach” zauważyliśmy w kwietniu i grudniu 2022 oraz marcu 2023 roku. Święta takie jak Wielkanoc czy Boże Narodzenie nie mogą się odbyć bez czekolady. Co ciekawe, w miesiącach poświątecznych tj. maj czy styczeń zauważyliśmy spadek w zakupach tej słodkości. Być może to efekt “zapasów” słodyczy, które zjadamy długo po świętach lub oszczędności, bo jak wiadomo Wielkanoc, a w szczególności Boże Narodzenie potrafią być bardzo kosztowne

Jednak nie tylko święta mają wpływ na kupno czekolady. W ujęciu rocznym tabliczka czekolady znacznie rzadziej ląduje w koszyku zakupowym w okresie letnim. Największy spadek w zakupach odnotowaliśmy w maju, a obniżona aktywność zakupowa tego smakołyku trwa aż do sierpnia. Dopiero wraz z nadejściem września konsumenci chętniej sięgali po tę słodkość i czekoladowa passa trwała aż do lutego. Możliwe, że czekolada to jeden ze sposobów radzenia sobie z jesienno-zimową chandrą wśród polskich konsumentów. Latem natomiast zdecydowanie częściej decydujemy się na lody. 

Zobaczcie sami, jak to wygląda. 

wykres miesięcy w których najczęściej kupuje się czekolady

A ile kupujecie tabliczek czekolady podczas jednych zakupów? Sprawdźcie czy jesteście w ogólnopolskiej średniej 😊

Słodkie zakupy, ale z głową – ile czekolad kupujemy?

Bardzo ciekawe jest zestawienie obrazujące średnią liczbę czekolad na jednym paragonie. Niemal 90 proc. naszych wyborów to jedna i dwie tabliczki czekolady. Prawdziwi czekoladoholicy, którzy wrzucają do koszyka 4 lub więcej czekolad to zdecydowana mniejszość. Taka liczba tabliczek na jednym dowodzie zakupu znalazła się na 5,5 proc. paragonów ujętych w naszym badaniu!

liczba tabliczek czekolady na jednym paragonie

Warto zauważyć, że na przestrzeni lat znacznie zmieniły się proporcje w liczbie czekolad, kupowanych podczas jednych zakupów. Dwa lata temu informowaliśmy, że jedna czekolada znalazła się na 54 proc. paragonów ujętych w analizie. W tym roku nasze preferencje znacznie się zmieniły i częściej sięgamy tylko po jedną czekoladę – stanowi ona 73 proc. naszych wyborów Bardzo możliwe, że taka tendencja wynika z oszczędności. Szalejąca inflacja dość mocno daje o sobie znać, co znacznie modyfikuje nasze decyzje zakupowe. Prawdopodobna jest także zmiana nawyków w codziennej diecie.

Chcesz oszczędzać, ale nie wiesz od czego zacząć? O tym, jak kontrolować swoje wydatki prowadzić prosty budżet domowy informowaliśmy TUTAJ. Na naszym blogu pisaliśmy również, jak namierzyć uczciwe promocje w sklepach.

Pobierz naszą aplikację i przekonaj się, że oszczędzanie jest proste 🙂

Przeczytaj

  • Dwie niedziele handlowe w miesiącu? Nowy projekt ustawy w Sejmie 

    Dwie niedziele handlowe w miesiącu? Nowy projekt ustawy w Sejmie 

  • Wakacje składkowe. Ratunek dla polskich przedsiębiorców? 

    Wakacje składkowe. Ratunek dla polskich przedsiębiorców? 

  • Program “Mieszkanie na start” – oto co powinieneś o nim wiedzieć  

    Program “Mieszkanie na start” – oto co powinieneś o nim wiedzieć  

PanParagon:
najlepsza aplikacja
do przechowywania paragonów
i wyszukiwania promocji