Piwo czy wódka – co jest częściej kupowane przez Polaków? Alkoholowe zakupy – w jakie dni tygodnia częściej decydujemy się na nie? Czy trunki 0% zyskują na popularności wśród polskich konsumentów? Oto nasze najnowsze badanie, w którym pokazujemy całą prawdę o alkoholowych zakupach z napojami wyskokowymi na liście.
Kilka słów o badaniu
W niniejszej analizie uwzględniliśmy paragony dodane do aplikacji PanParagon, które zawierały pozycję z dowolnym alkoholem na swojej liście. Jako okres badawczy przyjęliśmy ostatni rok: od kwietnia 2021 do kwietnia 2022. Spośród kilkudziesięciu tysięcy anonimowych paragonów sporządziliśmy raport dotyczący preferencji zakupowych naszych użytkowników w ujęciu alkoholowym. Co zatem kupujemy najczęściej?
Złoty trunek podbija podniebienia Polaków
Jak Polak to i wódka – czyżby? Z naszej analizy wynika, że wolimy sięgać po inny trunek. Aż 75 proc. ujętych w badaniu paragonów zawierało pozycję z piwem. Dopiero w drugiej kolejności sięgamy po wódkę, która obecna była na zaledwie 9,6 proc. „alkoholowych paragonów”. Trzecim najczęściej kupowanym przez nas alkoholem jest wino – 8,7 proc. paragonów z alkoholem na liście. Tuż za podium znalazło się whisky – 3,7 proc. paragonów, likier – 1,4 proc., gin i rum – 0,5 proc., brandy – 0,4 proc., nalewka 0,1 proc., tequila 0,1 proc.
Z naszej analizy wynika, że to właśnie piwo jest bezapelacyjnym faworytem wśród alkoholowych wyborów Polaków. Szczegóły znajdziecie na poniższej grafice.
Skoro wyłoniliśmy już alkoholowego faworyta, to warto sprawdzić jak wygląda sprzedaż napojów wyskokowych w ujęciu tygodniowym.
Jak weekend to alkohol?
Im bliżej weekendu, tym więcej kupujemy alkoholu. Najczęściej po napoje wyskokowe sięgamy w sobotę (22,4 proc. paragonów ujętych w badaniu) oraz piątek (20,1 proc. dowodów zakupu). Jak się okazuje, w alkoholowych ryzach trzyma nas początek tygodnia. W poniedziałki zakupy z trunkiem na liście stanowią 11,6 proc., wtorki – 12,3 proc., środę 13,5 proc,. czwartek 14,2 proc.
– Najmniej alkoholu kupujemy natomiast w niedzielę – co stanowi zaledwie 6 proc. ujętych w badaniu paragonów. W głównej mierze jest to efekt zamkniętych ustawowo galerii i sklepów. Ten sam czynnik może mieć również wpływ na wzmożone alkoholowe zakupy w sobotę. W ostatnim przypadku nie bez znaczenia jest również dzień wolny od pracy, kiedy to częściej spotykamy się z rodziną i znajomymi – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Trunki bezalkoholowe zyskują większą popularność
Jak pewnie zauważyliście, w ostatnim czasie oferta piw i win bezalkoholowych nieustannie się powiększa. Zauważany jest także większy nacisk na reklamy promujące ten typ napojów. Czy działania te odniosły zamierzony skutek?
– Okazuje się, że wraz z nadejściem 2022 roku znacznie częściej sięgamy po piwa oraz wina, które nie zawierają w sobie alkoholu. Porównując styczeń 2020 roku z tym samym miesiącem w tym roku, kupno tego rodzaju napojów wzrosło niemal trzykrotnie. Co więcej, wraz z każdym następnym miesiącem w 2022 roku Polacy częściej sięgają po piwa i wina 0 proc. – komentuje Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Spoglądając na dane w szerszym ujęciu czasowym, można zauważyć, że w miesiącach letnich częściej sięgamy po trunki bez zawartości alkoholu. Zarówno w 2020, jak i 2021 piwo oraz wino 0 proc. było chętniej kupowane w czerwcu, lipcu oraz sierpniu.
Przegląd miesięczny napojów bezalkoholowych umieściliśmy na poniższej grafice.
Alkoholowe zakupy podsumowanie
Wydaje się, że kultura picia w Polsce przechodzi pewną transformację. Mniejszy udział wódki na paragonach i zwiększone zakupy trunków bezalkoholowych napawają tylko optymizmem.