Piwo czy wódka – co jest częściej kupowane przez Polaków? Alkoholowe zakupy – w jakie dni tygodnia częściej decydujemy się na nie? Czy trunki 0% zyskują na popularności wśród polskich konsumentów? Oto nasze najnowsze badanie, w którym pokazujemy całą prawdę o alkoholowych zakupach z napojami wyskokowymi na liście.
Kilka słów o badaniu
W niniejszej analizie uwzględniliśmy paragony dodane do aplikacji PanParagon, które zawierały pozycję z dowolnym alkoholem na swojej liście. Jako okres badawczy przyjęliśmy ostatni rok: od kwietnia 2021 do kwietnia 2022. Spośród kilkudziesięciu tysięcy anonimowych paragonów sporządziliśmy raport dotyczący preferencji zakupowych naszych użytkowników w ujęciu alkoholowym. Co zatem kupujemy najczęściej?
Złoty trunek podbija podniebienia Polaków
Jak Polak to i wódka – czyżby? Z naszej analizy wynika, że wolimy sięgać po inny trunek. Aż 75 proc. ujętych w badaniu paragonów zawierało pozycję z piwem. Dopiero w drugiej kolejności sięgamy po wódkę, która obecna była na zaledwie 9,6 proc. „alkoholowych paragonów”. Trzecim najczęściej kupowanym przez nas alkoholem jest wino – 8,7 proc. paragonów z alkoholem na liście. Tuż za podium znalazło się whisky – 3,7 proc. paragonów, likier – 1,4 proc., gin i rum – 0,5 proc., brandy – 0,4 proc., nalewka 0,1 proc., tequila 0,1 proc.
Z naszej analizy wynika, że to właśnie piwo jest bezapelacyjnym faworytem wśród alkoholowych wyborów Polaków. Szczegóły znajdziecie na poniższej grafice.
![Alkoholowe zakupy Polaków](https://panparagon.pl/wp-content/uploads/2022/06/Jakie_alkohole_najczesciej_kupuja_Polacy-1-1024x576.png)
Skoro wyłoniliśmy już alkoholowego faworyta, to warto sprawdzić jak wygląda sprzedaż napojów wyskokowych w ujęciu tygodniowym.
Jak weekend to alkohol?
Im bliżej weekendu, tym więcej kupujemy alkoholu. Najczęściej po napoje wyskokowe sięgamy w sobotę (22,4 proc. paragonów ujętych w badaniu) oraz piątek (20,1 proc. dowodów zakupu). Jak się okazuje, w alkoholowych ryzach trzyma nas początek tygodnia. W poniedziałki zakupy z trunkiem na liście stanowią 11,6 proc., wtorki – 12,3 proc., środę 13,5 proc,. czwartek 14,2 proc.
– Najmniej alkoholu kupujemy natomiast w niedzielę – co stanowi zaledwie 6 proc. ujętych w badaniu paragonów. W głównej mierze jest to efekt zamkniętych ustawowo galerii i sklepów. Ten sam czynnik może mieć również wpływ na wzmożone alkoholowe zakupy w sobotę. W ostatnim przypadku nie bez znaczenia jest również dzień wolny od pracy, kiedy to częściej spotykamy się z rodziną i znajomymi – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
![](https://panparagon.pl/wp-content/uploads/2022/06/Kupno_alkoholu_z_podzialem_na_dni_tygodnia-1024x576.png)
Trunki bezalkoholowe zyskują większą popularność
Jak pewnie zauważyliście, w ostatnim czasie oferta piw i win bezalkoholowych nieustannie się powiększa. Zauważany jest także większy nacisk na reklamy promujące ten typ napojów. Czy działania te odniosły zamierzony skutek?
– Okazuje się, że wraz z nadejściem 2022 roku znacznie częściej sięgamy po piwa oraz wina, które nie zawierają w sobie alkoholu. Porównując styczeń 2020 roku z tym samym miesiącem w tym roku, kupno tego rodzaju napojów wzrosło niemal trzykrotnie. Co więcej, wraz z każdym następnym miesiącem w 2022 roku Polacy częściej sięgają po piwa i wina 0 proc. – komentuje Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Spoglądając na dane w szerszym ujęciu czasowym, można zauważyć, że w miesiącach letnich częściej sięgamy po trunki bez zawartości alkoholu. Zarówno w 2020, jak i 2021 piwo oraz wino 0 proc. było chętniej kupowane w czerwcu, lipcu oraz sierpniu.
Przegląd miesięczny napojów bezalkoholowych umieściliśmy na poniższej grafice.
![](https://panparagon.pl/wp-content/uploads/2022/06/Kupno_trunkow_bezalkoholowych_2020-2022-1024x576.png)
Alkoholowe zakupy podsumowanie
Wydaje się, że kultura picia w Polsce przechodzi pewną transformację. Mniejszy udział wódki na paragonach i zwiększone zakupy trunków bezalkoholowych napawają tylko optymizmem.