Choć zakupy online stale zyskują na popularności, nadal nie brakuje osób, które odwiedzają także sklepy stacjonarne. Przygotowaliśmy więc najważniejsze informacje na temat tego, jakie prawa konsumenta przysługują Ci, kiedy kupujesz w tradycyjny sposób. Sprawdź, co musisz wiedzieć, wybierając odzież, obuwie, elektronikę czy nawet jogurt w sklepie spożywczym. 😉
Zanim jednak przejdziemy do szczegółów, warto przypomnieć, kim w świetle prawa jest konsument.
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
art. 221 Kodeksu cywilnego
Oznacza to, że każda osoba, która kupi coś na paragon, jest konsumentem i może w pełni korzystać z praw konsumenta.
#1 cena
Cena ma bardzo duży wpływ na decyzję zakupową. Informacja o niej powinna więc być umieszczona w taki sposób, by kupujący nie miał problemu z jej odnalezieniem i odczytaniem. Podana cena musi stanowić wartość brutto. To oznacza, że musi ona uwzględniać łączny koszt produktu lub usługi oraz podatków.
Obowiązkiem sprzedającego jest również podawanie cen jednostkowych. Dzięki nim możliwe jest szybkie porównanie kilku produktów. Jeśli więc kupujesz sok, poza ceną za jedną butelkę lub karton, powinna być także widoczna cena za 100 ml lub 1 litr.
Zdarza się też tak, że cena, którą widzisz przy kasie jest wyższa niż ta na półce. W takiej sytuacji masz prawo uzyskać zwrot różnicy w cenie.
#2 wybór towaru
Robiąc zakupy, zwłaszcza te bardziej kosztowne (np. sprzęt elektroniczny), chcemy mieć pewność, że wybrany przez nas towar spełni nasze oczekiwania. Właśnie dlatego, zgodnie z art. 546 §3 Kodeksu cywilnego, w sklepie stacjonarnym masz prawo poprosić sprzedawcę, by włączył urządzenie, które chcesz kupić.
Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
art. 546 §3 Kodeksu cywilnego
Pamiętaj jednak, że samodzielne odpakowanie i testowanie sprzętu, który nie należy do Ciebie, może być bardzo kosztowne. Sklep może bowiem stwierdzić, że wartość towaru została obniżona. W związku z tym może żądać od Ciebie zapłaty.
#3 zwrot
Wielu konsumentów jest przekonanych o tym, że mogą zwrócić towar w ciągu 14 dni, niezależnie od tego, w jaki sposób dokonali zakupu. Jest to jednak błędne przekonanie. Towar można zwrócić zawsze w przypadku zakupów online oraz w większości przypadków, kiedy zakup miał miejsce poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Zatem jak wygląda kwestia zwrotów w przypadku zakupów stacjonarnych?
Prawa konsumenta nie pozostawiają wątpliwości. Zwrot niewadliwych produktów zakupionych w sklepach stacjonarnych zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. W praktyce jednak coraz częściej sklepy umożliwiają zwrot nieużywanego towaru w ciągu 14, a nawet 30 dni. Zanim jednak coś kupisz, upewnij się u sprzedawcy, czy istnieje możliwość zwrotu towaru.
Warto także zwrócić uwagę na formę zwrotu. Jeśli produkt jest pełnowartościowy, a Ty jednak go nie chcesz, to sklep decyduje w jakiej formie zwróci Ci pieniądze. Sprzedawcy mogą dokonać zwrotu w takiej samej formie, jaką miała płatność (gotówką lub kartą) lub wręczyć Ci kartę podarunkową. Jej wartość będzie równa wartości Twoich zakupów.
#4 reklamacja
Jeśli okazało się, że zakupiony przez Ciebie produkt jest wadliwy lub popsuł się znacznie szybciej niż powinien, masz prawo złożyć reklamację. Musisz określić w niej swoje żądania (naprawa, wymiana towaru na nowy albo zwrot części lub całości wpłaconych środków) oraz podać podstawę składania reklamacji. Może być nią rękojmia lub gwarancja. O tym, co dokładnie oznaczają te dwa pojęcia, pisaliśmy w tym artykule.
Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć na Twoją reklamację w ciągu 14 dni kalendarzowych. Jeśli tego nie zrobi, należy przyjąć, że ją uznał i zrealizuje Twoje żądanie.
Co ważne, do złożenia reklamacji niezbędny jest dowód zakupu. W świetle prawa jest nim nie tylko oryginał paragonu, ale również zdjęcie, skan lub ksero paragonu, potwierdzenie płatności, wyciąg z banku, a nawet zeznanie osoby, która robiła z Tobą zakupy.
Jeśli więc kiedykolwiek usłyszysz, że reklamacja nie może zostać przyjęta, bo paragon wgrany do aplikacji PanParagon nie jest dowodem zakupu, powołaj się na tę opinię prawną. Znajdziesz ją także w naszej aplikacji – wystarczy, że klikniesz w zakładkę „Postawy prawne” (Android: Menu -> Podstawy prawne, iOS: Więcej -> Podstawy prawne).
#5 dochodzenie swoich praw
Jeśli Twoje prawa, jako konsumenta, nie są respektowane, możesz zgłosić się do Rzecznika Praw Konsumenta.
Prawa konsumenta – przeczytaj także: