Od 1 czerwca 2024 roku w Polsce weszły w życie nowe przepisy umożliwiające zastrzeżenie numeru PESEL. Mają one na celu zwiększenie ochrony danych osobowych obywateli. Zgodnie z nowymi regulacjami, każdy posiadacz numeru PESEL może go zastrzec, co może zapobiec jego wykorzystywaniu do celów nieautoryzowanych, takich jak wyłudzenia kredytów czy podpisywanie umów na usługi telekomunikacyjne. Proces ten jest prosty i można go przeprowadzić przez internet za pośrednictwem platformy ePUAP lub w dowolnym urzędzie gminy. Zastrzeżenie numeru PESEL w żaden sposób nie zablokuje możliwości rejestracji do lekarza, realizacji recepty czy załatwienia sprawy urzędowej. W każdej chwili możesz również cofnąć zastrzeżenie.
Jak i gdzie można ubiegać się o zastrzeżenie numeru PESEL
- Przez internet: każdy, kto posiada numer PESEL oraz jest osobą pełnoletnią z łatwością może zastrzec numer PESEL na przeznaczonej do tego stronie rządowej. Wystarczy, że klikniesz w przycisk “zastrzeż PESEL lub cofnij zastrzeżenie”, by się zalogować. Aby skorzystać z usługi, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej. Usługa jest realizowana natychmiastowo i nie trzeba za nią płacić.
- Stacjonarnie: wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL można złożyć w dowolnym urzędzie gminy. Tak samo jak w przypadku operacji internetowej, usługa ta jest bezpłatna i realizowana jest od razu. Aby zastrzec numer PESEL stacjonarnie, musisz przygotować odpowiednie dokumenty. Jeśli jesteś obywatelem Polski, potrzebujesz dowodu osobistego (może być w aplikacji mObywatel) lub paszportu. Cudzoziemcy powinni mieć paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo. Obywatele Ukrainy z numerem PESEL ze statusem UKR, którzy nie mają wymienionych dokumentów, muszą przedstawić inny dokument, na podstawie którego ustalono ich tożsamość przy nadawaniu statusu UKR. Pobierz i wypełnij wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL w domu albo w urzędzie gminy. Możesz także poprosić urzędnika o wydrukowanie wypełnionego wniosku z systemu. Po wydrukowaniu sprawdź, czy dane są poprawne, następnie podpisz wniosek i złóż go w urzędzie. Urzędnik przyjmie wniosek, wprowadzi go do systemu i wyda ci potwierdzenie zastrzeżenia numeru PESEL.
Czy można cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?
Jeśli zajdzie taka potrzeba w każdej chwili możliwe jest cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. Proces ten wymaga podobnych kroków jak samo zastrzeganie. Należy pobrać i wypełnić odpowiedni wniosek dostępny na stronie rządowej, a następnie złożyć go w urzędzie gminy. W przypadku potrzeby pomocy, urzędnik może wydrukować wypełniony wniosek z systemu, który trzeba sprawdzić pod kątem poprawności danych, podpisać i złożyć. Zastrzeganie numeru PESEL można również cofnąć w kilka chwil przez internet logując się do profilu zaufanego. Po cofnięciu PESEL jest od razu przywracany, a sama operacja jest bezpłatna.