Wczesną wiosną, tuż przed pierwszym lockdownem, barometr nastrojów konsumenckich wskazywał, że Polacy coraz bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość – także tę dotyczącą sytuacji finansowej w ich domach oraz gospodarki kraju. Wszystko zaczęło jednak drastycznie zmieniać się wraz z wprowadzaniem kolejnych obostrzeń. Z drugą, jesienną falą zachorowań, nastroje konsumenckie znów się pogorszyły. Jak te nagłe zmiany wpłynęły na zachowania konsumentów? Czy pandemia zdążyła już odcisnąć piętno na Polakach i zmienić nasze zwyczaje zakupowe? Tego dowiesz się z tego artykułu.
Nowa rzeczywistość
Wraz z rosnącą liczbą zakażeń, rośnie też niepokój konsumentów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez KPMG, aż o 58% więcej Polaków zwraca uwagę na własne bezpieczeństwo podczas wizyty w sklepie. Nic więc dziwnego, że jako największą niedogodność zakupów stacjonarnych w czasie pandemii badani wskazują nieprzestrzeganie przez inne osoby obowiązujących zasad (np. zakrywanie ust i nosa czy dezynfekcja rąk). Ale czy obawa o własne zdrowie skutecznie zatrzymuje Polaków w domach?
Co z zakupami stacjonarnymi?
Jak wynika z raportu „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19”, połowa Polaków w czasie pandemii ograniczyła wyjścia do sklepów spożywczych i zakupy w nich robi tylko wtedy, kiedy jest to konieczne. Najmniejszą grupą, która zadeklarowała robienie zakupów spożywczych offline są osoby w wieku od 25 do 39 lat, zaś największą są konsumenci między 55. a 69. rokiem życia.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku zakupów pozaspożywczych. Aż 71% Polaków zrezygnowało z dokonywania ich w sklepach stacjonarnych.
Pandemia – boom na online
Już niemal 3/4 społeczeństwa robi zakupy pozaspożywcze w sieci. Jaki wpływ ma na te wyniki pandemia? 1% Polaków przyznaje, że to właśnie „dzięki” koronawirusowi zmienili swoje zwyczaje zakupowe i rozpoczęli przygodę z zakupami online. Natomiast 34% konsumentów deklaruje, że wraz z nadejściem nowej rzeczywistości, zaczęli kupować w internecie produkty, które wcześniej nabywali wyłącznie offline.
Co ciekawe, coraz większą popularnością cieszą się zakupy dokonywane przez aplikacje. Taki sposób zamawiania produktów deklaruje już 43% kupujących online. Czy to oznacza, że w aplikacjach można znaleźć korzystniejsze oferty? Z naszego doświadczenia wynika, że tak. Zajrzyj jednak do kuponów w PanuParagonie i przekonaj się sam! 😉