Wielkanoc bez jajek, chrzanu, sernika i kawałka czekolady? Trudno to sobie wyobrazić! Co roku kupujemy te same produkty na święta, ale… czy nadal kosztują tyle, co w kiedyś? Sprawdziliśmy, co na ten temat mówią anonimowe dane z paragonów dodanych do aplikacji PanParagon. Jak zatem przez ostatnie dwa lata zmieniały się ceny popularnych produktów świątecznych? Wyniki są zaskakujące. Koszyk wielkanocny 2025 notuje zarówno rekordowe podwyżki, jak i całkiem duże obniżki!
W analizie porównaliśmy ceny z pierwszego kwartału 2023, 2024 i 2025 roku dla produktów, które najczęściej trafiają do naszych koszyków przed Wielkanocą. Pod lupę wzięliśmy m.in. mleczną czekoladę, masło, jajka, twaróg, kawę mieloną, chrzan, chleb pszenno-żytni, mąkę pszenną i cukier. Skupiliśmy się na regularnych cenach znanych marek, dostępnych w największych sieciach dyskontowych. Co mówią nasze wyniki?
Czekolada na podium drożyzny
Zacznijmy od podwyżek. Kto z nas nie lubi świąt z odrobiną czekolady? Jak pokazały nasze dane, to właśnie ta słodkość stała się jednym z głównych symboli drożyzny. W 2023 roku za tabliczkę mlecznej czekolady płaciliśmy ok. 3,99 zł. W tym roku, za ten sam produkt wydajemy już ok. 5,98 zł! To wzrost o ok. 50 proc. Co więcej, tabliczka analizowanej przez nas czekolady zmalała ze 100 g do 90 g. To oznacza, że za mniej produktu płacimy więcej. Czekolada przebiła nawet masło, które dotąd trzymało palmę pierwszeństwa w rankingach drożyzny. Tym razem masło znalazło się na drugim miejscu w koszyku wielkanocnym 2025 r. Jego wzrost ceny jest znaczący, bo w ciągu dwóch lat za ten sam produkt płacimy ok. 36 proc. więcej.

Koszyk wielkanocny 2025: w dyskontach trwa wojna cenowa na jajka
Ceny jajek również nie pozostały bez zmian. W 2023 roku za opakowanie 10 jajek ściółkowych w rozmiarze M płaciliśmy ok. 7,99 zł, dziś już 9,99 zł. Różnica w cenie wskazuje na wzrost o ok. 25 proc.
– Warto nadmienić, że w niektórych sieciach handlowych zauważyliśmy wyjątkowo niskie ceny jajek. W tym roku opakowanie 10 szt. można było kupić o ok. 3 zł taniej. Widocznie wojna cenowa przeszła na kolejny, rozchwytywany w tym okresie produkt. Wszystko po to, by przyciągnąć do siebie konsumentów, którzy przy okazji zaopatrzą się w inne produkty – zauważa Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Nieco mniejsze zmiany odnotowaliśmy w przypadku sera twarogowego półtłustego, który zdrożał o ok. 8 proc. – z 5,45 zł do 5,90 zł za opakowanie 250 g. Symboliczna korekta (+3 proc.) dotyczy też kawy mielonej – jej cena wzrosła o 1 zł i obecnie wynosi 30,99 zł za 500 g.
Warto jednak dodać, że w danych pojawiają się również pozytywne sygnały.
Te produkty potaniały!
Na szczęście nie wszystkie ceny produktów poszybowały w górę. Niektóre ceny zaliczyły całkiem spore spadki. Największą obniżkę w cenie widać w przypadku cukru białego, który w 2023 r. kosztował ok. 5,99 zł za kilogram, dziś mediana cen opiewa na 2,98 zł. To aż o połowę taniej! Mąka pszenna znanej marki również potaniała: z 5,45 zł do 5 zł (- 8 proc.). Może, że to dobry moment, by nadrobić zaległości w pieczeniu ciast!
Co ciekaw, są też produkty, które od 2 lat nie zmieniły swojej ceny. Chrzan (180 g) wciąż kosztuje 3,49 zł, a chleb pszenno-żytni 4,90 zł za 500 g. W dobie szalejącej inflacji to bardzo dobra wiadomość!
Szczegóły cenowe znajdziesz na poniższej grafice.

Koszyk wielkanocny w 2025 r. podrożał o ok. 6 proc.
– Choć w naszym koszyku wielkanocnym są zarówno duże wzrosty, jak i spadki w cenach, to sumaryczna wartość całego zestawu produktów na przestrzeni dwóch lat podrożała o ok. 6 proc. W 2023 r. za te same artykuły zapłacilibyśmy średnio 74,24 zł, natomiast w 2025 r. – już 78,72 zł. To pokazuje, że mimo kilku wyraźnych obniżek, takich jak cukier czy mąka, dominującym trendem wciąż pozostają podwyżki, szczególnie w przypadku produktów mlecznych, jaj czy słodyczy. Zmiany te mogą znacząco wpływać na portfele konsumentów przygotowujących się do świąt, a jednocześnie pokazują, jak dynamiczny i zróżnicowany jest obecnie rynek spożywczy w Polsce – podsumowuje Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
PanParagon to popularna aplikacja do wyszukiwania promocji i przechowywania paragonów. Miesięcznie do naszego systemu dodawanych jest ok. 2 mln anonimowych dowodów zakupu. Dzięki tak dużej bazie danych możemy tworzyć rzetelne raporty dotyczące realnych cen czy zachowań konsumenckich.
A jeśli zastanawiasz się, który majonez Kielecki czy Wiary jest częściej kupowany na Wielkanoc, to odpowiedź znajdziesz W TYM WPISIE.
Grafiki oraz informację prasową możesz pobrać poniżej: