Czy młode kobiety kupują tyle samo alkoholu, co ich rówieśnicy? W jakim wieku chętniej sięgamy po napoje procentowe? Jakie są ulubione trunki pań, a jakie panów? Po głośniej wypowiedzi jednego z polityków, sprawdziliśmy czy kobiety faktycznie „dają w szyję”. Zobaczcie sami, jak duże są rozbieżności między płciami.
–PanParagon to w dużym uproszczeniu to najpopularniejsza w Polsce aplikacja do przechowywania paragonów. To właśnie na podstawie setek tysięcy anonimowych dowodów zakupu wprowadzanych do systemu, mamy możliwość analizy rynku konsumenckiego, cen czy realnej inflacji. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się zakupom z alkoholem w roli głównej – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon do przechowywania dowodów zakupu i kontrolowania wydatków.
Zacznijmy więc od początku..
Kto kupuje więcej alkoholu: kobiety czy mężczyźni
W polskim społeczeństwie utarło się przekonanie, że to panie częściej szturmują sklepowe półki. Jednak nie w przypadku alkoholu. Ten rodzaj zakupów zdecydowanie został zdominowany przez mężczyzn. Różnice w tej kategorii są znaczące: kobiety kupują niemal dwukrotnie mniej alkoholu niż mężczyźni!
Zobaczcie sami.
Wiemy już, że zakup alkoholu jest domeną panów. A czy są jakieś różnice między płciami z podziałem na wiek? Sprawdziliśmy to.
Czy kobiety do 25 roku życia „dają w szyję”?
Nie jest prawdą, że to młodzież dominuje w zakupach alkoholowych. Okazuje się, że najwięcej napojów wyskokowych kupują mężczyźni w przedziale wiekowym 26 – 45. Analogicznie sytuacja przedstawia się wśród płci pięknej. Największą aktywność w tej kategorii zakupów wśród pań odnotowaliśmy w wieku 36-45 oraz 26-35. W tym miejscu musimy nadmienić, że odsetek paragonów z alkoholem na liście jest wśród kobiet znacznie niższy: niemal o połowę!
– Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że spośród pań kupujących trunki niemal na szarym końcu znalazły się młode kobiety do 25 roku życia. Co więcej, ich zakupy alkoholowe są o około jedną trzecią mniejsze niż ich rówieśników – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Szczegółową analizę znajdziecie na poniższej tabeli.
W najnowszej analizie poszliśmy o krok dalej i przyjrzeliśmy się, jakie preferencje w wyborze gatunku alkoholu mają panie, a jakie panowie.
Ulubione trunki kobiet i mężczyzn
Jak pokazało nasze badanie, najczęściej kupowanym alkoholem jest piwo – niezależnie od płci konsumentów. Ten trunek zdyskwalifikował swoich “rywali” i znalazł się na ponad 76 proc. alkoholowych paragonów u kobiet i około 77 proc. u panów. Różnice w preferencjach względem płci zauważalne są na dwóch kolejnych miejscach. Panie częściej wybierają wino (11,6 proc. analizowanych paragonów), natomiast mężczyźni chętniej stawiają na wódkę (10,5 proc. dowodów zakupów). Na trzecim miejscu widać odwrotną sytuację. Płeć żeńska sięga po wódkę, a męska po wino. Następne pozycje w rankingu napojów wyskokowych są takie same zarówno dla kobiet i mężczyzn. Kolejno znalazły się w nim whisky, rum i tequila.