W ciągu jednego roku perspektywa finansowa Polaków zmieniła się na gorsze. W kwietniu tego roku przyszło nam się zmierzyć z największą inflacją od 24 lat. Czy aktualna sytuacja gospodarcza Polski skłoniła naszych rodaków do zakupu mniejszej ilości produktów spożywczych? Pomimo wdrożenia planów oszczędnościowych wydajemy więcej na jedzenie? Jak wyglądają paragony Polaków? Poznajcie wyniki naszego najnowszego badania.
Jak zapewne wiecie,PanParagon to aplikacja zakupowa, której główną funkcją jest przechowywanie paragonów. Wokół naszego rozwiązania zgromadziliśmy już kilkaset tysięcy aktywnych użytkowników w miesięcznie. Dzięki tak dużej społeczności jesteśmy w stanie prowadzić rzetelne analizy, które rzucają światło na aktualne tendencje zakupowe w Polsce.
– Na podstawie zanonimizowanych danych zgromadzonych w naszym systemie podjęliśmy się analizy uśredniającej wartość paragonów spożywczych z kwietnia 2021 oraz 2022 roku. Sprawdziliśmy także liczbę pozycji znajdujących się na liście tychże dowodów zakupu. W ten sposób zweryfikowaliśmy zmiany w wysokości wydatków przeznaczonych na jedzenie oraz dowiedzieliśmy się, czy Polacy idą w kierunku oszczędzania na zakupach spożywczych – wyjaśnia Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Oszczędzamy, ale bez rezultatów
Nasze badanie nie pozostawia żadnych wątpliwości: średnia wartość paragonu za artykuły spożywcze wzrosła z 41,28 zł w 2021 roku do 46,41 zł w 2022 roku. W skali zaledwie 12 miesięcy to średnio 5,13 zł różnicy! W przeliczeniu za jeden produkt spożywczy w zeszłym roku zapłaciliśmy 5,16 zł, obecnie cena jednostkowa wynosi już 6,63 zł. Co ciekawe, wzrost cen przyczynił się do zmian w decyzjach zakupowych Polaków.
– Średnio 8 pozycji na jednym paragonie widniało na rachunkach za zakupy spożywcze w kwietniu 2021 roku. Rok później w tym samym miesiącu liczba produktów z tej kategorii zmniejszyła się do 7 sztuk. Oznacza to, że w obliczu powszechnych podwyżek cen Polacy kupują mniej. Niestety pomimo starań w kierunku oszczędzania, nadal wydajemy więcej niż w roku poprzednim – wyjaśnia Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Gazetki promocyjne wracają do łask
Aplikacja PanParagon daje również możliwość przeglądania gazetek promocyjnych największych sieci w Polsce. Sprawdziliśmy jak wygląda aktywność naszych użytkowników w tym obszarze. Okazało się, że w marcu tego roku klikalność gazetek promocyjnych w aplikacji zwiększyła się 19 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. W kwietniu nadal utrzymywała się tendencja wzrostowa, tym razem o 2 proc. w porównaniu do marca tego roku. To kolejny dowód na to, że Polacy szukają oszczędności, które załagodzą skutki szalejącej inflacji.
Chcesz wiedzieć o ile podrożała tegoroczna majówka? Sprawdź nasz ostatni wpis klikając tutaj.