lato alkohol

Czy lato sprzyja kupowaniu alkoholu? Trendy zakupowe Polaków w 2025r.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player…

Które napoje alkoholowe są najczęściej wybierane przez Polaków? Czy tradycyjna wódka wciąż króluje w koszykach zakupowych, czy może częściej sięgamy po piwo lub wino? Kiedy najczęściej kupujemy produkty z procentami i czy dane potwierdzają rosnącą popularność napojów bezalkoholowych? Postanowiliśmy to sprawdzić, analizując informacje z paragonów dodanych przez użytkowników naszej aplikacji PanParagon. Tym razem pod lupę wzięliśmy zarówno klasyczne alkohole, jak i ich wersje 0%. Dzięki temu mogliśmy dokładnie przyjrzeć się, jakie napoje wybierają Polacy oraz jak ich zwyczaje zmieniają się w ciągu tygodnia i roku. 

Analiza obejmuje dane z ostatnich 12 miesięcy, od czerwca 2024 r. do końca maja 2025 r. 

Które alkohole są najpopularniejsze w Polsce? Jest zdecydowany faworyt! 

Nasze dane jednoznacznie pokazują, że Polacy mają wyraźnego faworyta wśród trunków. Piwo znalazło się na 72,19 proc. wszystkich paragonów zawierających alkohol, co czyni je zdecydowanym liderem. Na drugim miejscu uplasowała się wódka (14,49 proc. paragonów), a trzecie miejsce zajęło wino z wynikiem 11,07 proc. 

Udział pozostałych alkoholi był wyraźnie niższy: likiery pojawiły się na 4,31 proc. paragonów z alkoholem, whisky na 3,60 proc., rum na 0,97 proc., cydr na 0,87 proc., gin na 0,68 proc., brandy na 0,37 proc. Najrzadziej wybieraną kategorią była tequila, która występowała tylko na 0,07 proc. analizowanych paragonów. Popularność piwa może wynikać z jego niższej zawartości alkoholu, przystępnej ceny oraz „luźniejszego” charakteru, przez co częściej pojawia się przy codziennych okazjach: posiłkach, spotkaniach towarzyskich czy relaksie po pracy. 

Szczegóły przedstawia poniższa grafika. 

lato alkohol

Skoro znamy już alkoholowego faworyta, to warto sprawdzić, jak wygląda sprzedaż napojów wyskokowych z podziałem na dni tygodnia. 

W które dni tygodnia najczęściej kupujemy alkohol? 

Weekend wyraźnie wyróżnia się pod względem liczby kupowanych butelek alkoholu, szczególnie w piątki i soboty. Warto jednak zaznaczyć, że w te dni dokonujemy też większych zakupów w ciągu całego tygodnia. Aby zatem uzyskać pełniejszy obraz, przeanalizowaliśmy udział paragonów z alkoholem w ogólnej liczbie paragonów danego dnia tygodnia.  

W takim ujęciu najwyższy udział alkoholu na dowodach zakupu odnotowaliśmy w niedzielę. Tego dnia napoje wyskokowe pojawiły się na 8,77 proc. wszystkich niedzielnych paragonów. Trzeba zaznaczyć, że w niedziele niehandlowe ogólna liczba zakupów jest dużo niższa niż w pozostałe dni tygodnia, ale stosunkowo często dotyczą one właśnie trunków z procentami. W soboty alkohol znajdował się na 7,40 proc. Analizowanych paragonów, a piątek 6,95 proc. To pokazuje, że weekendy niezmiennie są głównym czasem zakupów alkoholowych. 

Najmniejszy udział odnotowaliśmy w poniedziałki, tylko 4,65 proc. paragonów zawierało alkohol. We wtorki paragony z alkoholem wynosiły 5,00 proc, w środy 5,30 proc., a w czwartki 5,48 proc. Co sugeruje, że początek tygodnia wiąże się ze spadkiem konsumpcji i powrotem do codziennej rutyny, natomiast im bardziej zbliżamy się do weekendy, tym większy jest procent zakupów alkoholowych na naszych paragonach. 

Lato sprzyja zakupom alkoholu 

Dane miesięczne pokazują wyraźną sezonowość. Największy udział paragonów z alkoholem przypadł na miesiące letnie, czyli sierpień (7,35 proc. paragonów), czerwiec (7,02 proc. paragonów) i lipiec (6,98 proc. paragonów). To okres grillowania, wakacyjnych wyjazdów, festynów i wysokich temperatur, które sprzyjają zakupom alkoholu. W chłodniejszych miesiącach udział ten wyraźnie spadał. Najniższy poziom odnotowaliśmy w lutym 2025 r., to tylko 5,41 proc. paragonów. W maju trend zaczął się odwracać, osiągając poziom 5,52 proc., co może być zapowiedzią letniego sezonu zakupowego. 

lato alkohol

Czy alkohole 0% to moda, która przekłada się na rzeczywistość? 

O popularności napojów bezalkoholowych, takich jak piwa czy wina 0 proc. mówi się coraz więcej. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, czy zakupy konsumenckie rzeczywiście odzwierciedlają ten trend. Choć produkty 0 proc. są dostępne w wielu sklepach, ich udział w ogólnej sprzedaży nadal pozostaje stosunkowo niski. Najwyższy poziom zainteresowania odnotowaliśmy latem, w sierpniu pojawiły się na 0,89 proc. paragonów, w lipcu na 0,81 proc. i w czerwcu na 0,75 proc. paragonów. 

Zimą ich popularność wyraźnie malała, w grudniu 2024 r. napoje bezalkoholowe pojawiły się tylko na 0,29 proc. paragonów, a w listopadzie na 0,33 proc. Wiosną 2025 r. zaobserwowaliśmy lekki wzrost, w maju produkty 0 proc. wystąpiły na 0,55 proc. analizowanych paragonów. Pomimo większej dostępności i działań promocyjnych, wybór trunków bezalkoholowych nadal znacząco ustępuje tradycyjnym wersjom. Na ten moment jest to trend sezonowy. 

lato alkohol

Dane z paragonów jasno pokazują, że piwo pozostaje najczęściej kupowanym alkoholem w Polsce. Największy ruch zakupowy przypada na weekendy i miesiące letnie. Choć napoje 0 proc. zyskują na rozpoznawalności i popularności, wciąż stanowią tylko niewielki fragment codziennych zakupów. Poza sezonem letnim Polacy zdecydowanie częściej sięgają po klasyczne alkohole. Dla wielu osób zakupy z procentami to wciąż społeczny i sezonowy rytuał, silnie związany z okazją, pogodą i porą roku. I właśnie to potwierdzają nasze dane. 

A jeśli chcecie dowiedzieć się, kto najczęściej kupuje procentowe używki, zajrzyjcie TUTAJ.  

Materiały dla mediów wraz z grafikami i wypowiedzią eksperta do pobrania poniżej:  

Przeczytaj

  • Czy lato sprzyja kupowaniu alkoholu? Trendy zakupowe Polaków w 2025r.

    Czy lato sprzyja kupowaniu alkoholu? Trendy zakupowe Polaków w 2025r.

  • Makaron z truskawkami podbija świat. Przepis na ulubione danie Igi Świątek 

    Makaron z truskawkami podbija świat. Przepis na ulubione danie Igi Świątek 

  • Temu wchodzi na rynek spożywczy w Europie. Chiński gigant testuje nowy model w Niemczech 

    Temu wchodzi na rynek spożywczy w Europie. Chiński gigant testuje nowy model w Niemczech 

PanParagon:
najlepsza aplikacja
do przechowywania paragonów
i wyszukiwania promocji