Polacy i alkohol

Polacy i alkohol. Czy idziemy w stronę zamienników 0 proc.?  

Jakie kwoty przeznaczamy na alkohol podczas jednorazowych zakupów? Latem częściej sięgamy po napoje z procentami? Czy w Polsce rośnie popularność odpowiedników 0 proc.? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w naszym najnowszym raporcie. Badanie pokazuje zmieniające się trendy wśród polskich konsumentów, a także przedstawia wiele pozytywnych akcentów! Polacy i alkohol – co mówią na ten temat dane z paragonów?

– PanParagon to popularna aplikacja, dzięki której można wyszukiwać promocje, czy przechowywać paragony. Każdego miesiąca do naszego systemu trafia średnio 1,5 mln dowodów zakupu. Tak obszerne, anonimowe dane z paragonów to rzetelne źródło wiedzy m.in. o rzeczywistych cenach poszczególnych produktów oraz nawykach zakupowych polskich konsumentów. Tym razem przyjrzeliśmy się, jak w ciągu ostatnich dwóch lat prezentowała się częstotliwość zakupu alkoholu oraz jego zamienników 0 proc. Sprawdziliśmy także, jaką kwotę przeznaczaliśmy na napoje wyskokowe oraz ile butelek piwa, wódki, wina czy whisky kupowaliśmy podczas jednorazowych zakupów – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.  

Zacznijmy od sprawdzenia, jaką kwotę przeznaczamy na alkohol w trakcie jednorazowego wyjścia na zakupy.

Polacy i alkohol – z roku na rok wydajemy więcej! 

Ze względu na to, że bieżący rok jeszcze się nie skończył, postanowiliśmy porównać paragony z alkoholem z datą zakupu od stycznia do czerwca 2022, 2023 i 2024 r. Analiza danych pokazuje, że wydatki na napoje wyskokowe w trackie jednorazowych zakupów rosną. Jak wynika z naszych danych, mediana wydatków na alkohol w pierwszej połowie 2022 roku wynosiła ok. 11,94 zł, w tym samym okresie w 2023 roku wzrosła już 14,74 zł. Jeśli przeliczymy to na procenty, to w jeden rok wydatki Polaków na alkohol zwiększyły się aż o 24 proc. W bieżącym roku, nie odnotowaliśmy tak dużych skoków, a mediana kwot wydawanych na trunki z procentami osiągnęła 15,16 zł, co względem poprzedniego roku czyni wzrost o 3 proc., a w porównaniu z 2022 r. o 27 proc..

Polacy i alkohol - mediana wydatków przeznaczanych na alkohol w latach 2022-2024

Czy większe wydatki oznaczają większą ilość kupowanego alkoholu? 

Mniejsza liczba butelek na jednym paragonie, ale jest jeden wyjątek

Analiza z paragonów pokazuje, że pomimo wzrostu wydatków, liczba kupowanych butelek z mocnym trunkiem z roku na rok spada. Średnia liczba widniejących na jednym paragonie butelek wódki w ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszyła się z 1,8 do 1,6, whisky z 1,4 do 1,2, a wina z 1,6 do 1,4. Jedynym wyjątkiem było natomiast piwo, którego średnia liczba butelek kupowanych podczas jednorazowych zakupów wzrosła z 3,1 w 2022 r. do 3,5 w 2024 r. 

Szczegóły znajdziecie na poniższym wykresie.

Polacy i alkohol- liczba sztuk alkoholu na jednym paragonie w latach 2022-2024

W badaniu sprawdziliśmy także, jak każdego miesiąca w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniała się częstotliwość zakupu alkoholu w trakcie jednorazowej wizyty w sklepie.

Lato i święta sprzyjają zakupom alkoholu

Czy zakup alkoholu jest powiązany z porami roku? Okazuje się, że tak! W przebadanych latach, w okresie jesienno-zimowym spożywaliśmy mniej napojów wyskokowych. Wyjątek stanowił grudzień, kiedy to częstotliwość zakupu napojów wyskokowych wzrasta. Taka tendencja może być powiązana ze świętami Bożego Narodzenia, a przede wszystkim Sylwestrem. Wiosną natomiast zauważalnie wzrasta liczba paragonów z trunkami alkoholowymi, a najwyższy szczyt przypada na wakacje. W 2022 i 2023 roku największa sprzedaż alkoholu występowała czerwcu, lipcu oraz sierpniu. W tym roku od kwietnia do czerwca odnotowaliśmy już znaczący trend wzrostowy, co sugeruje powtórzenie wakacyjnego scenariusza z poprzednich lat. 

Polacy i alkohol - czestotliwosc zakupu alkoholu z podzialem na miesiace 2022-2024

– Na uwagę zasługuje fakt, że w styczniu i lutym 2022 r. zakupy alkoholowe były częstym zjawiskiem (9,8 proc. paragonów alkoholowych), natomiast w kolejnych latach w tych samych miesiącach widać już wyraźmy spadek (ok. 8 proc. paragonów w 2023 oraz ok. 7 proc. w 2024 r.) zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Patrząc całościowo na cały badany okres, z roku na rok widoczna jest tendencja malejąca w zakupach alkoholu – dodaje. 

Czy spadki w zakupach alkoholu w ujęciu rok do roku przekładają się na wzrost popularności jego 0-procentowych zamienników? W tym przypadku przeanalizowaliśmy rodzaj trunku bezalkoholowego, który zdecydowanie dominował na paragonach. Mianowicie, piwo 0 proc.

Polacy i piwo 0%. Popyt z roku na rok jest większy

Podobnie jak alkohol, zakup napojów 0 proc. wzrasta w okresie letnim. W czerwcu 2022 roku kupowaliśmy 2 razy więcej piwa bezalkoholowego niż w styczniu tego samego roku. W kolejnych latach skala ta była jeszcze większa. W czerwcu w 2023 i 2024 roku eksperci odnotowali trzykrotny wzrost liczby paragonów z piwem 0 proc. w porównaniu do stycznia z analogicznych lat. Gołym okiem można również zauważyć sezonowy spadek zakupów napojów bezalkoholowych w miesiącach jesienno-zimowych (wrzesień-grudzień). Całość prezentuje poniższy wykres.

Polacy i 0-procentowe zamienniki alkoholu

Mniejsza częstotliwość zakupu alkoholu, malejąca liczba butelek mocnych trunków na jednym paragonie oraz większe zainteresowanie piwami 0 proc. to informacje, które napawają optymizmem. Czy te trendy utrzymają się w kolejnych latach? Z pewnością będziemy to sprawdzać 🙂

Chcesz poznać więcej ciekawostek prosto ze świata paragonów? Sprawdź nasze pozostałe badania: https://panparagon.pl/raporty/

Przeczytaj

  • Ceny piwa i wody na stacjach paliw 2024. Co jest droższe?

    Ceny piwa i wody na stacjach paliw 2024. Co jest droższe?

  • Black Friday 2024: uważaj na te pułapki zakupowe! 

    Black Friday 2024: uważaj na te pułapki zakupowe! 

  • Ceny rogali świętomarcińskich 2023-2024: Tradycja, która kosztuje? 

    Ceny rogali świętomarcińskich 2023-2024: Tradycja, która kosztuje? 

PanParagon:
najlepsza aplikacja
do przechowywania paragonów
i wyszukiwania promocji