W ramach programu „Czyste powietrze”, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska otrzymają 6,4 mld zł z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Środki te mają służyć m.in. wymianie źródeł ciepła, co jest kluczowe w walce ze smogiem.
Środki te zabezpieczają finansowanie programu na dwa lata, pozwalając obsłużyć ponad 145 tys. rodzin, wymienić 111 tys. źródeł ciepła i zrealizować termomodernizację blisko 100 tys. domów. Czy to wystarczające? Eksperci podkreślają konieczność przygotowania wieloletniego planu finansowego i reform, by uniknąć wyczerpania funduszy, o czym przeczytacie TUTAJ.
Poniżej znajdziesz garść przydatnych informacji na temat tego programu.
Dla kogo przeznaczony jest program “Czyste powietrze”
Projekt „Czyste Powietrze” skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami już istniejących domów jednorodzinnych lub mieszkań w takich budynkach z wyodrębnioną księgą wieczystą. Dochód roczny takich osób nie może być wyższy niż 135 tys. zł. W programie nie mogą uczestniczyć posiadacze domów, które są nowo wybudowane czy domków sezonowych (letniskowych).
“Czyste powietrze” – jak uzyskać dopłatę?
Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” możne nastąpić online lub bezpośrednio w lokalnym wojewódzkim funduszu ochrony środowiska. Warto wiedzieć, że do złożenia wniosku należy przygotować niezbędne dokumenty, tj. potwierdzenie własności nieruchomości, kosztorysy planowanych prac oraz zaświadczenie o dochodach. Szczegółowe informacje o procesie aplikacji dostępne są na stronie programu oraz w biurach wojewódzkich funduszy.
Co ważne, w zależności od szczegółów programu „Czyste powietrze” i zasad wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, wsparcie finansowe może być udzielane zarówno przed rozpoczęciem prac (na podstawie kosztorysów), jak i po ich zakończeniu, w formie zwrotu poniesionych kosztów.
“Czyste powietrze”– co po złożeniu wniosku?
Po złożeniu wniosku w programie „Czyste Powietrze”, dokument przechodzi proces weryfikacji. W razie potrzeby, możesz zostać poproszony o dostarczenie dodatkowych informacji lub materiałów. Po pozytywnej weryfikacji, otrzymasz decyzję o przyznaniu dofinansowania. Następnie przystępujesz do realizacji planowanych działań zgodnie z harmonogramem. Po ich zakończeniu, należy złożyć wniosek o wypłatę środków, dołączając niezbędne dowody realizacji inwestycji.
Chcesz być na bieżąco z informacjami z kraju i świata? Zobacz nasze pozostałe wpisy.