Ciekawostki

Black Friday 2021 – a co, jeśli czeka nas lockdown?

Wielkimi krokami zbliżamy się do najgorętszego okresu sprzedażowego w roku. Choć sklepy już teraz prześcigają się w promocjach, to prawdziwa kumulacja rabatów nastąpi w Black Friday. W tym roku to swoiste święto zakupów przypada 26 listopada. Na niespełna miesiąc przed tą datą, coraz częściej dyskutuje się o kolejnym lockdownie. Co jeśli w tym roku także większość sklepów będzie zamknięta?

Czwarta fala przybiera na sile

Statystyki dotyczące zakażeń koronawirusem nie pozostawiają złudzeń – czwarta fala pandemii w Polsce przybiera na sile. Rząd przyznaje, że chce uniknąć kolejnego lockdownu, jednak wszelkie wskaźniki przedstawiające rzeczywistą sytuację pandemiczną w naszym kraju są zatrważające. Możliwe jest więc, że już niedługo ponownie zostaną wprowadzone lokalne obostrzenia. Decyzje w tej sprawie mają zapaść na początku listopada.

Historia lubi się powtarzać?

Pandemia wprowadziła do naszego życia ogromną dozę niepewności. Zawirowania na rynku pracy, ograniczenie działalności wielu branż, praca i nauka zdalna. Choć rzeczywistość wokół nas nadal dynamicznie się zmienia i nie jesteśmy w stanie odgadnąć wszystkiego, to jednak wiemy już, co działo się w ubiegłym roku. To z pewnością chociaż odrobinę ułatwia planowanie najbliższych tygodni. Jednak czy na podstawie danych z 2020 możemy trafnie przewidzieć, jak będzie wyglądać Black Friday 2021?

Tak było rok temu…
Dane ogólne

Mimo obostrzeń i wielu niedogodności, 66% Polaków przyznało, że nie chce rezygnować z kupowania jedzenia w tradycyjny sposób. Zupełnie inaczej było w przypadku zakupu odzieży, elektroniki czy innych produktów, na które zazwyczaj „polujemy” w Black Friday. 71% badanych przez KPMG przyznało, że zrezygnowało z zakupów stacjonarnych na rzecz kupowania online. Dla wielu Polaków tego typu forma nabywania rzeczy była zupełną nowością, o czym pisaliśmy w tym artykule.

Wykres 1. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %)

Wykres: udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS)

Największe wzrosty w e-commerce w 2020 były skorelowane z obostrzeniami. Zamykanie sklepów stacjonarnych przyczyniało się do wzrostu udziału sprzedaży przez internet. W miesiącach, w których zachorowań było mniej, udział e-commerce w całej sprzedaży detalicznej w Polsce malał.

Jak można odczytać z danych GUS, branże, które w czasie pandemii odnotowały największą sprzedaż online to: prasa i książki, elektronika i meble oraz odzież i obuwie. 

Tabela 1. Udział sprzedaży przez internet w grupach sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %) 

Tabela: udział sprzedaży przez internet w grupach sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS 
Elektronika

Jak już wspominaliśmy wcześniej, w 2020 największy wzrost sprzedaży online dotyczył m.in. AGD, RTV i innych sprzętów elektronicznych. Sprawdziliśmy więc, jak to wzmożone zapotrzebowanie na elektronikę rozkładało się w czasie i co oznaczało dla konsumentów.

Analizując średnią wartość paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającą na jednego użytkownika aplikacji PanParagon, okazało się, że w każdym miesiącu 2020 roku była ona wyższa niż w analogicznym okresie 2019 roku. Wzrosty te nie wynikają jednak wyłączenie z inflacji. Ich rozkład w dużej mierze jest skorelowany z okresami lockdownu. 

Wykres 2. Wzrost średniej wartości paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającej na jednego użytkownika aplikacji w 2020 roku względem 2019 roku (w %)

Wykres: wzrost średniej wartości paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającej na jednego użytkownika aplikacji w 2020 roku względem 2019 roku (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie anonimowych danych z aplikacji PanParagon 

Pierwsze obostrzenia w 2020 wprowadzone zostały w marcu. Wtedy też wiele osób przeszło w zdalny tryb pracy i nauki. To bardzo często wiązało się z koniecznością kupienia sprzętu, który umożliwi lub ułatwi wykonywanie swoich obowiązków z domu. Wzmożone zapotrzebowanie na elektronikę przełożyło się więc na znaczny wzrost średniej wartości paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającej na jednego użytkownika. Analogiczna sytuacja nastąpiła w październiku 2020, kiedy rozpoczął się jesienny lockdown.

Co ciekawe, mimo, iż w większości rejonów w Polsce sklepy stacjonarne oferujące sprzęt AGD i RTV były zamknięte w listopadzie 2020, to i tak jeden z największych wzrostów średniej wartości paragonu przypadł na ten miesiąc. Zapewne było to powiązane z wypadającym wtedy Black Friday.

Odzież i obuwie

To kolejny rodzaj produktów, które w Black Friday cieszą się największą popularnością. Potwierdzają to dane z raportu dot. branży fashion w polskim e-commerce przygotowanego przez Tradedoubler. W 2020 aż 31% rocznej wartości sprzedaży przypadło na ostatni kwartał roku, a najlepszym sprzedażowo dniem w całym 2020 był właśnie Black Friday.

A jak będzie w tym roku?

Wydawać by się mogło, że po ponad roku w nowej rzeczywistości, kolejny lockdown i zamknięcie sklepów w galeriach handlowych nie powinno mieć znaczącego wpływu na sprzedaż w Black Friday. Większość z nas jest już bowiem przyzwyczajona do zakupów online.

W tym roku w przypadku elektroniki decydujący wpływ na wyniki sprzedażowe w listopadzie może mieć nie tyle wysokość zniżek oferowanych na Black Friday, co dostępność samych produktów. Jeśli więc potrzebujesz nowego sprzętu AGD lub RTV, nie zwlekaj z zakupem – zajrzyj do kuponów w PanuParagonie i sprawdź, na jaki rabat możesz liczyć już dziś.

 

Pobierz za darmo

Dodaj komentarz


Typ urządzenia
ANULUJ
close

Zamknij okno

close

Cześć, tu PanParagon!

Widzę, że zainteresował Cię mój artykuł. Mam dla Ciebie fajną propozycję: zostaw mi swojego maila, a ja od czasu do czasu podeślę Ci do przeczytania super ciekawe newsy. Możesz mi zaufać – trzymam się trzech żelaznych zasad:
  • nie spamuję – maile wysyłam nie częściej niż 2 razy w miesiącu,
  • nie zanudzam – artykuły, które otrzymasz, z pewnością Cię zainteresują,
  • nie sprzedaję – przykro mi, nie mam nic na sprzedaż ;) Moja aplikacja do kontroli wydatków jest całkowicie darmowa, newsy, artykuły i raporty o zwyczajach zakupowych Polaków, które tu znajdziesz – również.
  Po prostu chwytaj, czytaj i korzystaj! :)

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku świadczeniu usług drogą elektroniczną od Mr Receipt Sp. z o.o. ul. Perkuna 25, 61-615 Poznań. Pamiętaj, żeby przeczytać w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowę w naszej Polityce Prywatności.