Black Friday 2021 - co, jeśli czeka nas kolejny lockdown?

Black Friday 2021 – a co, jeśli czeka nas lockdown?

Wielkimi krokami zbliżamy się do najgorętszego okresu sprzedażowego w roku. Choć sklepy już teraz prześcigają się w promocjach, to prawdziwa kumulacja rabatów nastąpi w Black Friday. W tym roku to swoiste święto zakupów przypada 26 listopada. Na niespełna miesiąc przed tą datą, coraz częściej dyskutuje się o kolejnym lockdownie. Co jeśli w tym roku także większość sklepów będzie zamknięta?

Czwarta fala przybiera na sile

Statystyki dotyczące zakażeń koronawirusem nie pozostawiają złudzeń – czwarta fala pandemii w Polsce przybiera na sile. Rząd przyznaje, że chce uniknąć kolejnego lockdownu, jednak wszelkie wskaźniki przedstawiające rzeczywistą sytuację pandemiczną w naszym kraju są zatrważające. Możliwe jest więc, że już niedługo ponownie zostaną wprowadzone lokalne obostrzenia. Decyzje w tej sprawie mają zapaść na początku listopada.

Historia lubi się powtarzać?

Pandemia wprowadziła do naszego życia ogromną dozę niepewności. Zawirowania na rynku pracy, ograniczenie działalności wielu branż, praca i nauka zdalna. Choć rzeczywistość wokół nas nadal dynamicznie się zmienia i nie jesteśmy w stanie odgadnąć wszystkiego, to jednak wiemy już, co działo się w ubiegłym roku. To z pewnością chociaż odrobinę ułatwia planowanie najbliższych tygodni. Jednak czy na podstawie danych z 2020 możemy trafnie przewidzieć, jak będzie wyglądać Black Friday 2021?

Tak było rok temu…

Dane ogólne

Mimo obostrzeń i wielu niedogodności, 66% Polaków przyznało, że nie chce rezygnować z kupowania jedzenia w tradycyjny sposób. Zupełnie inaczej było w przypadku zakupu odzieży, elektroniki czy innych produktów, na które zazwyczaj „polujemy” w Black Friday. 71% badanych przez KPMG przyznało, że zrezygnowało z zakupów stacjonarnych na rzecz kupowania online. Dla wielu Polaków tego typu forma nabywania rzeczy była zupełną nowością, o czym pisaliśmy w tym artykule.

Wykres 1. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %)

Wykres: udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS)

Największe wzrosty w e-commerce w 2020 były skorelowane z obostrzeniami. Zamykanie sklepów stacjonarnych przyczyniało się do wzrostu udziału sprzedaży przez internet. W miesiącach, w których zachorowań było mniej, udział e-commerce w całej sprzedaży detalicznej w Polsce malał.

Jak można odczytać z danych GUS, branże, które w czasie pandemii odnotowały największą sprzedaż online to: prasa i książki, elektronika i meble oraz odzież i obuwie. 

Tabela 1. Udział sprzedaży przez internet w grupach sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %) 

Tabela: udział sprzedaży przez internet w grupach sprzedaży detalicznej w Polsce w 2020 roku (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS 

Elektronika

Jak już wspominaliśmy wcześniej, w 2020 największy wzrost sprzedaży online dotyczył m.in. AGD, RTV i innych sprzętów elektronicznych. Sprawdziliśmy więc, jak to wzmożone zapotrzebowanie na elektronikę rozkładało się w czasie i co oznaczało dla konsumentów.

Analizując średnią wartość paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającą na jednego użytkownika aplikacji PanParagon, okazało się, że w każdym miesiącu 2020 roku była ona wyższa niż w analogicznym okresie 2019 roku. Wzrosty te nie wynikają jednak wyłączenie z inflacji. Ich rozkład w dużej mierze jest skorelowany z okresami lockdownu. 

Wykres 2. Wzrost średniej wartości paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającej na jednego użytkownika aplikacji w 2020 roku względem 2019 roku (w %)

Wykres: wzrost średniej wartości paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającej na jednego użytkownika aplikacji w 2020 roku względem 2019 roku (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie anonimowych danych z aplikacji PanParagon 

Pierwsze obostrzenia w 2020 wprowadzone zostały w marcu. Wtedy też wiele osób przeszło w zdalny tryb pracy i nauki. To bardzo często wiązało się z koniecznością kupienia sprzętu, który umożliwi lub ułatwi wykonywanie swoich obowiązków z domu. Wzmożone zapotrzebowanie na elektronikę przełożyło się więc na znaczny wzrost średniej wartości paragonu z kategorii “Elektronika” przypadającej na jednego użytkownika. Analogiczna sytuacja nastąpiła w październiku 2020, kiedy rozpoczął się jesienny lockdown.

Co ciekawe, mimo, iż w większości rejonów w Polsce sklepy stacjonarne oferujące sprzęt AGD i RTV były zamknięte w listopadzie 2020, to i tak jeden z największych wzrostów średniej wartości paragonu przypadł na ten miesiąc. Zapewne było to powiązane z wypadającym wtedy Black Friday.

Odzież i obuwie

To kolejny rodzaj produktów, które w Black Friday cieszą się największą popularnością. Potwierdzają to dane z raportu dot. branży fashion w polskim e-commerce przygotowanego przez Tradedoubler. W 2020 aż 31% rocznej wartości sprzedaży przypadło na ostatni kwartał roku, a najlepszym sprzedażowo dniem w całym 2020 był właśnie Black Friday.

Black Friday jak będzie w tym roku?

Wydawać by się mogło, że po ponad roku w nowej rzeczywistości, kolejny lockdown i zamknięcie sklepów w galeriach handlowych nie powinno mieć znaczącego wpływu na sprzedaż w Black Friday. Większość z nas jest już bowiem przyzwyczajona do zakupów online.

W tym roku w przypadku elektroniki decydujący wpływ na wyniki sprzedażowe w listopadzie może mieć nie tyle wysokość zniżek oferowanych na Black Friday, co dostępność samych produktów. Jeśli więc potrzebujesz nowego sprzętu AGD lub RTV, nie zwlekaj z zakupem – zajrzyj do kuponów w PanuParagonie i sprawdź, na jaki rabat możesz liczyć już dziś.

Przeczytaj

  • Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Zaskakujące stanowisko ministra zdrowia 

    Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Zaskakujące stanowisko ministra zdrowia 

  • “Czyste powietrze” – miliardy dofinansowania na wymianę źródeł ciepła i termomodernizację domów 

    “Czyste powietrze” – miliardy dofinansowania na wymianę źródeł ciepła i termomodernizację domów 

  • Program “Aktywny Rodzic”. Dla kogo przeznaczone jest tzw. babciowe?

    Program “Aktywny Rodzic”. Dla kogo przeznaczone jest tzw. babciowe?

PanParagon:
najlepsza aplikacja
do przechowywania paragonów
i wyszukiwania promocji